3.3.11

The Sunlovers - Dolce Far Niente / Cickenito (1965)

The Sunlovers was een gitaarcombo o.l.v. Jernej Vok en afkomstig uit Maasmechelen-Eisden.
Van deze uitstekende instrumentale single van The Sunlovers is heel weinig terug te vinden. Alleen in het Amerikaanse Billboard magazine van 26 mei 1965 stond deze vermelding van nieuwe Belgische produkties op het CBS label. Van beide nummers zijn als componisten J. Vok en Jean Kluger bij Sabam geregistreerd

"Dolce Far Niente" (het gelukzalige nietsdoen) lijkt mij gebaseerd op een oude Italiaanse volksmelodie of klassieke compositie. Mogelijk "Dolce Far Niente, Opus 60" van Julius Röntgen (1909). Wie het weet mag het zeggen?

De single werd in 1994 'gekaapt' voor een Nederlandse Indo-Rock bootleg CD (Tropical Rock Vol.2). Beide nummers kregen nu een pakkende Maleise titel. "Dolce Far Niente" werd "Tempo Dulu" (de goede oude tijd)  en "Chickenito" werd "Ajam Ketjill" (kleine satés van kip).

"Dolce Far Niente" werd in 1979 nog eens uitgevoerd als gitaar-instrumental door de Nederlandse groep Boemerang uit het Brabantse Mill met sologitarist Stanny Goossens. Als componisten stonden nu Stanny Goossens en Ad Klaris op het label.

2 opmerkingen:

Nelly zei

Ik ben in het bezit van een 45 toerenplaatje met hun foto gekregen van Jernej Vok, die in die tijd zanger en muziekschrijver was van de The Twenties, een groepje uit Maasmechelen

Unknown zei

Hallo Nelly.
Ik las op Google dat jij het singletje hebt van Dolce far Niënte.
Wij "Boemerang"uit het Brabantse Mill hebben dat in 1977 ooit opgenomen en op een L.P. gezet.
Dit nummer kreeg ik eens aangereikt via een cassette en deze man wist ook de titel want die stond op de cassette. Toen wij gingen opnemen hebben wij bij Buma/Stemra alles afgezocht wie de componist was ( is ) Het schijnt uit een serie te komen van Opus '60
Ik zou ( indien mogelijk ) in contact willen komen met U omdat U schijnbaar iets meer weet van deze single ooit uit gebracht door The Sunlovers. Ik verwacht dat dit nummer een heel oude Traditional is waar de componist al meer dan 50 jaar van overleden is !?
Als je me wilt helpen kun je me bellen onder nummer 06-51889319 Stanny Goossens. In de hoop dat U contact met me opneemt groet ik je met de muzikale groeten: Stanny.