25.4.11

The Swallows (Bredene)







De gitaargroep The Swallows werd in november 1961 in Bredene opgericht door Raymond Bossaer op sologitaar en zanger/gitarist Laurentius Vanacker alias Vic Laurent. Naast drummer Jacky Vandewalle sloten de tweelingbroers Ronny (basgitaar) en Johnny Cools (slagggitaar) zich bij hun aan. The Shadows waren hun grote voorbeeld. De repetities vonden plaats in de achterzaal van cafe ‘Tramstatie’. In de zomermaanden van 1962 volgde hun doorbraak. Ze mochten optreden op de kiosk gelegen tussen Oostende en Blankenberge en de Torenhof in Bredene en waren vaak te vinden in chieke nachtclubs aan de kust. Ze waren naast The Seabirds en The Silhouets een van de meestgevraagde gitaargroepen van de kuststreek. Na de opkomst van de beatmuziek in 1963 in Engeland pasten zij hun repertoire aan en in het zomerseizoen speelden ze avond aan avond voor de Engelse toeristen. Ook waren ze in in 1964 present in het Casino van Oostende op het Belgisch Vedettenbal.

In 1963 namen ze zelf een aantal nummers op en stuurden deze naar producer Al van Dam. Hieruit volgde in 1964 een uitnodiging om een aantal van eigen composities in de studio te komen opnemen. Al van Dam en Frank Rover waren de producers. Hun eerste single verscheen op het Week-End label. “Sea-Nimph” – dat met een knipoog naar “Tabou” van de Jokers was geschreven – was een pareltje, waarbij het geschreeuw van meeuwen de passende kust atmosfeer schepten. “I’m Sorry Girl” was in een overvalste Beatles stijl. De demo tape kwam in 1988 in het bezit van wijlen Werner Arys, nadat hij sologitarist Ray Bossaer van The Swallows had opgespoord.

Eind 1964 werd drummer Jacky Vandewalle vervangen door Willy Geerolfs. In 1968 namen ze hun tweede single op met de eigen nummers “Woman don't love me” / “You” voor Basart – Europhone Records. Uit de progressieve fuzz sound bleek dat de band duidelijk met zijn tijd was meegegaan.


In 1970 werd de naam van de groep gewijzigd in "The Bunch". De groep speelde in de stijl van Creedence Clearwater Revival. De bezetting werd uitgebreid met keyboardspeler Paul ‘Curley ‘ Dellaert in 1971. Deze formatie maakte 3 singles in de periode 1971-1974. In een gewijzigde bezetting gingen ze nog tot 1983 door.

Ray Bossaer keerde in 1985 terug naar zijn roots en begon sologitaar en bas te spelen in de achtmans formatie The Sixties Rock & Roll Band en The Howlin’ Coyote Band (C&W band). Volgens een bron op het internet Belgian Metal History is Ray Bossaer helaas in het nieuwe millennium overleden.


Bron: TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)

5.3.11

The Westonians (Antwerpen)


In de jaren 1959-1960 werden er 11 singles door Riva Records uitgebracht van The Westonians. Riva Records was een platenlabel uit de omgeving van Antwerpen en was opgericht door een Nederlandse eigenaar van een groothandel in met name balatum vloerbedekking.

The Westonians was de naam waaronder een aantal studiomuzikanten opnamen voor Riva Records maakten. Leon Pooters alias Lee West was sedert ca. 1957 actief als rock-'n-roll gitarist en zanger. Zijn groepje muzikale vrienden noemde zich waarschijnlijk reeds The Westonians tijdens optredens in de dansgelegenheden op de Linkeroever (St. Anneke) van de Antwerpse Schelde. Vandaar dat de naam in 1959 mogelijk werd overgenomen door Riva Records voor al hun produkties, maar Lee West werd niet begeleid door zijn eigen vrienden tijdens zijn opnamen voor Riva.


Lee West mocht voor zijn eerste plaat een cover van "Venus", de grote hit van Frankie Avalon, opnemen en een eigen nummer "Never Do It". De volgende plaat van The Westonians was big band/jazz instrumentaal werk en op de derde plaat kwamen zowel de onbekende zanger/organist Maurice Hymans als latin zanger Xavier Bali aan bod. Deze namen zouden op alle produkties terugkeren.
Op Calypso Rock was al een aardig staaltje van de gitaarkunst van Leon Pooters te beluisteren. Een van de beste rock-'n-roll opnamen van Lee West was Saturday Night Rock uit 1959. De verkoop van Riva platen was zeer plaatselijk en waarschijnlijk alleen gekocht door fans, zodoende genoot rock-'n-roll pionier Lee West maar beperkte bekendheid destijds in België. Na ruzie gekregen te hebben met zijn oude begeleiders of de eigenaar van Riva, richtte Leon in 1959 het trio The Jokers op samen met Jos Clauwers (zoon van een van de uitbaters van een dancing op St.Anneke) en Francois de Boeck. The Jokers kregen in 1960 echter succes zonder Leon Pooters en hij kreeg pas wat meer landelijke bekendheid met zijn opnamen als sologitarist van de Antwerpse Tramps in 1961.



Discografie:
Lee West with The Westonians - Venus - Riva Records 400 (1959)
Lee West with The Westonians - Never Do It - Riva Records 400 (1959)
The Westonians - Petite Fleur - Riva Records 401 (1959)
The Westonians - Love Dreams - Riva Records 401 (1959)
Maurice Hymans with The Westonians - Hou Toch Van Mij - Riva Records 402 (1959)
Xavier Bali with The Westonians - Monisima - Riva Records 402 (1959)
Lee West with The Westonians - Calypso Rock - Riva Records 403 (1959)
Maurice Hymans with The Westonians - Liebling, sweetheart, mijn schat - Riva Records 403 (1959)
Xavier Bali with The Westonians - Pa La Paloma - Riva Records 404 (1959)
The Westonians - Enrico - Riva Records 404 (1959)
Lee West with The Westonians - Saturday Night Rock - Riva Records 405 (1959)
Lee West with The Westonians - I Feel So Lonely - Riva Records 405 (1959)
Lee West with The Westonians - Easy Baby - Riva Records 406 (1959)
Lee West with The Westonians - Day by Day - Riva Records 406 (1959)
Maurice Hymans with The Westonians - Een Gitaar En De Wijde Zee - Riva Records 407 (1960)
Maurice Hymans with The Westonians - Ik Voel Me Zo Eenzaam - Riva Records 407 (1960)
The Westonians - Costa Brava - Riva Records 408 (1960)
The Westonians - Abracadabra - Riva Records 408 (1960)
Maurice Hymans with The Westonians - Die Gitaare und Das Meer - Riva Records 409 (1960)
Lewis Pele with Ramon Ribau - When the Saints go marching in - Riva Records 409 (1960)
Maurice Hymans with The Westonians - Oui, oui, oui - Riva Records 410 (1960)
Maurice Hymans with The Westonians - Nini - Riva Records 410 (1960)


Lee West (midden) met begeleiders (The Westonians ?) ca. 1959

Bron: TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)
Met dank aan Vic van Dessel en 'Flanders Beat'.

3.3.11

The Sunlovers - Dolce Far Niente / Cickenito (1965)

The Sunlovers was een gitaarcombo o.l.v. Jernej Vok en afkomstig uit Maasmechelen-Eisden.
Van deze uitstekende instrumentale single van The Sunlovers is heel weinig terug te vinden. Alleen in het Amerikaanse Billboard magazine van 26 mei 1965 stond deze vermelding van nieuwe Belgische produkties op het CBS label. Van beide nummers zijn als componisten J. Vok en Jean Kluger bij Sabam geregistreerd

"Dolce Far Niente" (het gelukzalige nietsdoen) lijkt mij gebaseerd op een oude Italiaanse volksmelodie of klassieke compositie. Mogelijk "Dolce Far Niente, Opus 60" van Julius Röntgen (1909). Wie het weet mag het zeggen?

De single werd in 1994 'gekaapt' voor een Nederlandse Indo-Rock bootleg CD (Tropical Rock Vol.2). Beide nummers kregen nu een pakkende Maleise titel. "Dolce Far Niente" werd "Tempo Dulu" (de goede oude tijd)  en "Chickenito" werd "Ajam Ketjill" (kleine satés van kip).

"Dolce Far Niente" werd in 1979 nog eens uitgevoerd als gitaar-instrumental door de Nederlandse groep Boemerang uit het Brabantse Mill met sologitarist Stanny Goossens. Als componisten stonden nu Stanny Goossens en Ad Klaris op het label.

9.12.10

Les Chabroll's (Berchem-Antwerpen)



De gitaargroep Les Chabroll’s werd in 1960 te Berchem-Antwerpen opgericht. De jongens kenden elkaar van de scouts beweging. De naam ontstond door hun bewondering voor Claude Chabrol de regisseur van de nouvelle vague film ‘Les Cousins’.  Yves de Vooght (sologitaar), Xavier Swolfs (drums/zang), bassist Ronald Driesen en nog een onbekende slaggitarist maakten deel uit van de eerste bezetting.



In 1963 werden er door Les Chabroll’s vier nummers opgenomen voor Polydor. Arrangeur/componist Benny Welton was hierbij betrokken. Met name de instrumentals Ivanov en Flirt zijn van een voortreffelijk gehalte. De nummers werden op 2 singles en een EP uitgebracht. Le Machabee bracht het in december 1963 tot tipplaat van de hitparade.


In 1964 bestond de bezetting uit Marc Verhaegen(piano/orgel), Yves de Vooght(sologitaar), Robby Buvens(slaggitaar, zang), Ronald Driesen(basgitaar/zang) en Xavier Swolfs (drums). Dankzij hun voorkeur voor het Franse chanson repertoire werden ze ook door Paul Louka af en toe als begeleiders gevraagd. In 1964 wonnen ze de band competitie "De Gouden Micro" in Knokke en "La Chouette d'Or"een wedstrijd in Comblain-la-Tour (organisatie RTBF) en de Grote Prijs van Stad Oostende waar The Chabroll's opgemerkt werden door Marc Aryan, toen samen met zijn zus mede-eigenaar van de nachtclub "La Barqu'à Jack" in Zeebrugge en met wie ze enkele jaren samenwerkten voor optredens en studio-opnamen (o.a. Bête à manger du foin. Tijdens een van de repetities met Les Chabroll’s in Antwerpen kwam Marc Aryan oog in oog te staan met Katy! Zij inspireerde hem tot het schrijven van zijn grootste hit.


 In de zomer van 1965 verschenen van Les Chabroll’s 2 singles op het pas gestartte DRB Records. We gonna dance, in de surf zangstijl van Jan & Dean/The Beach Boys en een vlotte Franstalige jenka Le Petit Rat. In 1966 volgden nog 2 singles en met name N'y touche pas geniet nog steeds een zekere faam bij beat verzamelaars.


1963 Polydor NH 3073 - Big Ben / Flirt
1963 Polydor NH 3074 - Le Machabee / Ivanov
1964 Markal MA 457 - Bête à manger du foin (Marc Aryan et Les Chabroll’s)
1965 DRB Records D500 - Le Petit Rat (jenka) / Te voila vien changée
1965 DRB Records D501 - We gonna dance / I don’t care
1966 DRB Records D502 -  N’y touche pas / Tant de beaux reves
1966 DRB Records 111395 DF - On ne s'y plie plus / Véronique

2.12.10

Les Serpents Noirs (Andenne / Namen)


De gitaargroep Les Serpents Noirs begon in 1960 met de volgende bezetting: Franklin Charlier (sologitaar), André Tixhon (slaggitaar, zang), Jacky Gramtinne (basgitaar) en Raymond Gillain (drums).
In 1963 werd de eerste single van de groep uitgebracht door Victory Records. Beide instrumentals
Le Train d'Alcatraz en Exciting Twist  waren composities van hun sologitarist Franklin Charlier. Slechts 300 exemplaren werden geperst.



In 1964 wonnen de ‘Black Snakes’ de talentenjacht “La Guitare d’Or de Ciney” en zij verschenen op de Waalse TV zender RTB. Albert Belaire sloot zich bij de groep aan als organist. Een tweede single, volgend op hun overwinning van 'La Guitare d'Or', verscheen in 1965 met de instrumental A Dream in Ciney '64 en een vokale bewerking van een Fins Jenka nummer Kiss A Kiss op Spot's Records.
Hetzelfde jaar werd ook nog saxofonist Robert Patard als 6e groepslid toegevoegd. Met deze bezetting ging men op tournee door Frankrijk en Duitsland en hun populariteit bleef zich uitbreiden.

In de periode 1966-1976 werden 17 singles van de band uitgebracht. De eerste Mon seul amour in 1966 op het Olympia label verkocht meer dan 15.000 exemplaren. De groep ging als beroepsorkest verder. Na 1966 vonden diverse wisselingen plaats. Uiteindelijk bleef van de originele bezetting niemand meer over. Les Serpents Noirs zijn nog steeds actief.


TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)
BELGIUM ROCK & ROLL 1956-1965
LE SITE OFFICIEL DES SERPENTS NOIRS

19.11.10

Les Frangins (Brussel)


Georges Delecluse werd in 1937 in Vorst bij Brussel geboren. In 1955 begon hij zijn muzikale loopbaan als zanger/gitarist onder de naam Georges Breval in het orkest The Green Fellows. Tijdens zijn militieplicht was hij actief voor de dienst Welfare in België en Duitsland. Begin 1958 pakte hij de draad weer op bij het orkest van Lou Pascal (Jean Darlier) in Brussel. Daarnaast ging hij werken voor de afdeling publiciteit van uitgeverij Dupuis. George maakte zijn eerste platen als solist voor het Milan, Sandy, Ronnex en Hebra label. Hij werd daar o.a. bijgestaan door de orkesten van Lou Pascal, Andy Felten, Gino Marti en Jo Destre.

In 1960 richtte Georges Breval zijn eigen rockcombo The G-Boys op. Naast Georges Breval (slaggitaar/zang) speelden hierin André Massy (sologitaar), Freddy Lebrun (basgitaar), Bob Bertoli (drums) - vervangen door Lou Pascal en een saxofonist. Hun clublokaal was Zaal Régina te Sint-Gilles bij Brussel. In 1961 werd de groepsnaam gewijzigd in Les Frangins en volgde tevens de eerste plaat Changhai / Ye Youpi voor het Barclay label. Helemaal in de stijl van The Cousins.
LES FRANGINS
vlnr: Lou Pascal - Louis Gomez - Louis Gilles - Georges Breval

Na wat wijzigingen in bezetting gingen Les Frangins in 1962 naast Georges Breval en drummer Lou Pascal verder met Louis Gomez op sologitaar en Louis Gilles (Gil) op basgitaar. Ze wonnen het "Grand Championnat de Belgique de Twist" met hun twee eigen composities BB Twist / Twist Party en kregen een platencontract van Hebra Records aangeboden. Georges Breval et Les Frangins speelden jarenlang tijdens de zomerperiode in de grote zaal van het Casino te Knokke en in de nachtclub Bagatelle. In Brussel waren ze vaak te zien in de Folies-Bergère. Jean-Paul Wittemans van de Club Les Cousins richtte ook een nieuwe dancing op onder de naam Club Les Frangins. Dat werd naast Zaal Régina al snel hun nieuwe thuishaven.

Georges Breval nam zelf nog een aantal singles op onder zijn eigen naam in de 2e helft van de zestiger jaren. In 1966 opende Georges zijn eigen grammofoonplaten en Hi-Fi stereo winkel 'Disco-Tec Les Frangins'. Samen met Les Frangins nam hij in 1977 nog een drietal singles op voor Omega International. Een label van Fonior-Decca, waar hij zelf sedert 1973 actief was als persagent.



Discography:
1961 Barclay 62.943 - Changhai / Ye Youpi
1962 Hebra 247 – BB Twist / Twist Party
1962 Hebra 273 – Embarquez / Clown d’un soir
1963 Hebra 283 – Allon la mère Gaspard / St. Tropez Twist
1963 Hebra 290 – Manuela / Adieu, adieu mon amour
1964 Decca 23.507 – Furia / Fais-ça pour moi
1970 Decca 193.482 (LP) - Tabou

Bronnen:
TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)

13.11.10

Les Croque-Notes (Brussel)







Het gitaar ensemble Les Croque-Notes werd in 1961 in Brussel opgericht door sologitarist Yves Gérin en zijn zus Marianne op basgitaar, samen met hun schoolvrienden Marlene Rommiee op slaggitaar en Ronald Vansteenbeeck op drums. Marianne Gérin was tevens de zangeres van de groep. Het bijzondere was de aanwezigheid van zowel een vrouwelijke bassist als slagggitarist in de bezetting. De beide gitaristen bespeelden Eko gitaren van Italiaanse makelij en Marianne Gérin was in het bezit van een schitterend vormgegeven Wandré Rock Basso. Les Croque-Notes maakten ook een korte tournee door Spanje. Over de groep is verder weinig bekend en zo goed als niets terug te vinden op het internet, maar toch lieten ze vijf prima singles achter tijdens hun bestaan.


LES CROQUE-NOTES
vlnr: Ronald Vansteenbeeck - Marlene Rommiee - Yves Gérin - Marianne Gérin
Crocker's Twist was de herkenningsmelodie van het RTB TV programma "Au Bar de La Jeunesse" gepresenteerd door Georges Emmanuel. De oorspronkelijke eerste versie werd eind 1962 uitgebracht op de 25 cm Teeny LP 'Au Bar de La Jeunesse'. Een nieuwe kortere uitvoering verscheen op hun eerste Decca single. Het was echter vooral het uitstekende slow gitaar nummer Idylle waar ze vooral later bij verzamelaars van instrumentale gitaargroepen furore mee zouden maken.


Discography:
1962 Teeny LP 101 - Crocker’s Twist (#1)
1963 Decca 23.427 - Crocker’s Twist (#2) / Idylle
1963 Decca 23.485 – Si Tu T’imagines (v) / Flash-Flash (v)
1964 Decca 23.570 – Siesta / Defi
1964 Decca 23.594 – Fever (v) / Lonesome Traveller (v)
1965 Ranch RA1018 – Alga / Echos

Bron: TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)

12.11.10

The Arrows (Lokeren)

The Arrows - Gouden Micro talentenjacht te Gent (juni 1962)
vlnr: François Coppens (bas gt.) - Jacky Tumblin - Willy de Vijlder (solo gt.) - Willy Spittaels (slag gt.) - Nest van de Wiele (drums)
Bezetting: Willy de Vijlder (sologitaar) - Willy Spittaels (ritmegitaar)- François Coppens (basgitaar) - Ernest van de Wiele (drums, piano) en Jacky Ros † alias Jacky Tumblin (vocal).

The Arrows maakten hun debuut op 1 mei 1961 in de Plaza te Lokeren. Datzelfde jaar gingen ze met de eerste prijs voor ensembles naar huis tijdens de ‘Vedettenjacht’ van organisator Louis Fiers in Aalst. De groep schafte zich dure Framus ‘Hollywood’ gitaren en Framus ‘Star’ bas aan. Willy de Vijlder verkocht zelfs zijn nieuwe bromfiets om zijn sologitaar van BF 8000 te kunnen betalen.

In juni 1962 wonnen zij de voorronde van de ‘Gouden Micro’ talentenjacht (georganiseerd in Gent door Het Laatste Nieuws, Zondag Nieuws en Kwik). Naast de gouden microfoon won de groep een plaatopname voor New Sound Records. Ze namen hun eigen composities en bewerkingen van “Old King Cole” en “Dream Boy Dream” op. Het laatste nummer verscheen ook op de 25 cm LP “Au Bar de la Jeunesse” (Teeny Records). Beide nummers blonken uit door hun aanstekelijke gitaarsound en uitstekende zang.  De naam van componist en arrangeur G. Forma stond op het label. Wel stond eveneens Bruno (drummer Ernest van de Wiele) als medecomponist vermeld.



The Arrows kregen ook een aanbieding om als beroeps in de zomermaanden in Scheveningen op te treden. Wegens legerdienst van enkele groepsleden moesten zij dit aanbod afslaan.

In 1965 kwam er van de groep nog een plaat uit op Ring Records. Wederom met uitstekend verzorgd zangwerk en begeleiding. "Little Darling" was een origineel van Maurice Williams & The Gladiolas uit 1956, maar in 1957 werd het een grote hit voor The Diamonds. Het nummer "I Wait" was een eigen compositie van Willy de Vijlder en Ernest van de Wiele (Bruno).



De groep kwam in 1993 nog eenmalig samen voor een reünieconcert. Zanger Jacky Ros alias Jacky Tumblin is op 17 februari 2010 overleden.
Bron: TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)

8.11.10

Angelina et I Dynacori - Mon Depart / Ribel Twist (1963)

Nog van het Waals/Italiaanse zangeresje Angelina als van haar begeleiders de gitaargroep Vince Lody et I Dynacori is iets bekend. De single met de twist nummers "Mon Depart" en "Ribel Twist" werd in 1963 uitgebracht door Universal Records uit Brussel. "Mon Depart" opent zeer spectaculair en alle effecten worden uit de Dynacord versterkers en echobox gehaald.


The Adams - Uska Dara / Sugarbush (1964)




The Adams werden in 1962 opgericht door enkele vrienden van een jeugdclub in Antwerpen. Adam Hoptman was de sologitarist en leider en naar hem werd het ensemble genoemd (zie zijn voornaam). Samen met zijn Poolse vriend Teddy Grundland (slaggitaar) deed hij zijn eerste muziekkennis op aan het conservatorium in Warschau. Marc Royers (basgitaar) kreeg evenals Teddy Grundland gitaarles van de bekende Antwerpse gitaarleraar Marcel Bossu. Drummer Marco Hoyois (zijn vader was een Zwitser) was de vriend van Christiane Leenaerts, die onder de naam Ann Cristy in 1965 bij The Adams als zangeres haar muzikale loopbaan begon. Marc trad in het huwelijk met Ann Cristy en na haar dood werd hij later de echtgenoot van Lilian St-Pierre. Marc is in juli 2010 overleden.
Adam Hoptman richtte later het trio Adam's Recital op, die o.a. samenwerkten met Ferre Grignard.



De singel van The Adams die eind 1964 werd uitgebracht op W.B. Sound bevatte op de A-kant een beat uitvoering van "Uska Dara" (een song die omstreeks 1900 in Turkije bekend werd als "Uskutari Gider Ikdi") en op de B-kant "Sugarbush" een leuke beat bewerking van het Zuid-Afrikaanse lied "Suikerbossie". Willy Blox tekende voor het arrangement/bewerking van beide traditionals. 




Bron: TWIST AND FRIT' - Concept & research: Werner Arys († 2005)