THE JOKERS (Antwerpen)
De gitaargroep met het ultieme Fender "Jazzmaster" geluid van Ronny Sigo!
Grammofoonplaten van THE JOKERS werden
tijdens hun gouden periode in het midden der 60-er jaren over de gehele wereld
uitgebracht. Vooral de Japanse en Spaanse liefhebbers van gitaargroepen kregen de meeste
keus in hun platenwinkels aangeboden. Door de jaren heen is er altijd een internationale
belangstelling voor hun muziek blijven bestaan. Het grootste deel van hun omvangrijke
repertoire werd in de jaren zeventig opnieuw uitgebracht in België. Jammer genoeg bleef
de echte waardering voor de THE JOKERS bij de
huidige Belgische pop- en rockjournalisten uit. In het boek “Wit-Lof From
Belgium” van Gust de Coster en Geert de Bruycker uit 1990, dat 40 jaar
popgeschiedenis in België behandelde, kwamen ze amper aan bod. Alleen het opvallende
zakelijke succes werd aangehaald als hun grootste bijdrage voor de Belgische rock
historie. Zelf schreef ik reeds in december 1976 een story over de Belgische
gitaargiganten voor “The Fabulous Sounds Of The Sixties” het magazine van Bert
Bossink, waar zelfs nu nog reacties op binnenkomen. Het werd dus hoog tijd om mijn verhaal
eens te herschrijven, omdat ondertussen heel wat nieuwe feiten bekend zijn geworden.
LEE WEST& THE
WESTONIANS
In de jaren vijftig was de linkeroever van De Schelde in Antwerpen zeer populair als
uitgaanscentrum. Het aldaar gelegen strand noemde men “Sint Anneke”. Er waren
daar een aantal dancings en café’s gevestigd en tevens Kermis attracties. Een van
deze balzalen de “Kursaal” werd gerund door de ouders van Jos Clauwers. Het
allereerste rock’n’roll orkest dat daar zo omstreeks 1958 in de weekends optrad
waren LEE WEST & THE WESTONIANS. Leon Pooters (alias LEE WEST) was de zanger/gitarist
van deze georganiseerde muzikale bende en de volledige muzikale story van deze belangrijke
Antwerpse rock pionier is terug te vinden op de CD THE STORY OF THE PICKNICS (Rarity
Records C192485).
CECILIA ROCK
Ergens in het jaar 1959 kreeg deze LEE WEST ruzie met zijn begeleiders. Samen met Jos
'Jerry' Clauwers en François 'Franky' de Boeck werden THE JOKERS opgericht. Beide jonge
gitaristen werden ook de eerste gitaarakkoorden aangeleerd door Leon Pooters. Als vokaal
rock ‘n’roll trio had de groep tegen het einde van 1959 al een enorme bijval in
de dancing van de familie Clauwers. Jos Clauwers had de zakelijke leiding op zich genomen.
Leon Pooters hield het na een aantal maanden echter al voor gezien, nadat hij de groep op
‘poten’ had gezet en een klein jaar later was hij terug te vinden als
sologitarist bij de Antwerpse gitaargroep THE TRAMPS. Als vervangers kwamen Jos
‘Joe’ Raes op bas en zanger/gitarist Tim Visterin de ‘Jokers’
versterken. François de Boeck ging als sologitarist aan het werk. Enkele weken later werd
ook drummer Gerald ‘Danny’ Pepermans aangetrokken. Gerald afkomstig uit Temse
had onlangs het kampioenschap van België voor drummers bij de juniores gewonnen en ging
als Danny Pepper door het artiestenleven. Een zekere Yvan Pierre deed soms als pianist
mee. Tijdens de weekends kwam André van de Broeck regelmatig met de groep meespelen.
André was al wat ouder dan de rest van de jongens en had zijn studententijd erop zitten.
Uit deze periode kende hij een aantal liedjes die nogal populair waren onder de studenten
destijds. Tijdens de pauzes onder het genot van een pintje stelde hij voor om eens het
volksliedje Ik Zag Cecilia Komen te
bewerken tot rock nummer. Tijdens optredens werd er geschaafd aan de arrangementen en het
genoot steeds veel bijval van het aanwezige publiek. André van de Broeck werd ondertussen
de vaste zanger en vervanger van Tim Visterin in THE JOKERS. Tim Visterin werd zanger in de
Waalse groep ROLAND ET LES BÉMOLS en zou vele jaren later opnieuw opduiken als
zanger van de Vlaamse kinderhit De Vogel.
De bekende Belgische
muzikant en componist L. Maréchall, zat begin 1960 eens in de zaal en hoorde de groep
bezig met hun Cecilia Rock. Het moet
indruk op hem gemaakt hebben, want in zijn functie als talent-scout voor Philips werd door
hem diezelfde avond nog een platencontract met THE JOKERS
afgesloten. De opnamen vonden plaats in een tot studio omgebouwd theater te
Brussel. Cecilia Rock werd na enkele mislukte takes in een keer op de band gezet,
zoals dat destijds gebeurde zonder enige mixing. Een goede opnametechnicus had wonderen
kunnen verrichten. Het talent was wel aanwezig, maar het kon niet op de band worden
vastgelegd. Voor de b-kant werd het nummer Zet Die TV Af opgenomen. Deze song was
geïnspireerd door het grote succes van Kom Van Dat Dak Af van Peter en zijn
Rockets. De Philips singel kwam in het voorjaar van 1960 in de platenwinkels en werd een
daverend succes. De rockende versie van Cecilia had blijkbaar nog steeds iets
herkenbaars en aanstekelijks voor velen. Er gingen maar liefst 100.000 exemplaren van over
de toonbank en het nummer stond maandenlang hoog in de Vlaamse hitparade genoteerd. Helaas
voor THE JOKERS bestond het fenomeen
“Gouden Plaat” toen nog niet.
THE JOKERS 1960
vlnr: Jos Clauwers - Yvan Pierre (piano) - Jos Raes - Danny Pepermans - Franky de
Boeck
De succesformule
leek gevonden en voor hun opvolger werd in 1961 door de platenbazen van Philips besloten
dat ze het aloude Hongaarse volkswijsje Die Julishka Von Budapest moesten opnemen,
bewerkt door F. Raymond en G. Schwenn tot Julishka. Op de achterkant kwam The
Jokers' Rock een swingend eigen rocknummer. Als componisten kwamen de heren Willems en
Cates op het label, die de Sabam franken daarvoor konden opstrijken. In 1962 was het weer
een echt oud Vlaams liedje Zeg Kwezelken Kunde Gij Dansen, dat door de jongens van
een modern rockjasje werd voorzien. Het verscheen als Kwezelke op de plaat met
wederom een eigen nummer Congo Rock. Het laatste nummer was al enigszins afgekeken
van THE COUSINS, die in 1961 met Kili-Watch enorme verkoopcijfers scoorden in
binen- en buitenland. De laatste singles van THE JOKERS bereikten altijd nog zeer
redelijke aantallen van pakweg van zo’n 30.000 tot 40.000 stuks, dit vanwege hun zeer
grote populariteit in het Antwerpse. Hun fanclub telde in 1961 zo’n 600 leden, aldus
een berichtje in een teenager-blad uit dat jaar en was gevestigd aan de Olmenlaan,
Antwerpen-Strand (Linker Oever).
RONNY SIGO
In 1962 verlieten zowel zanger André van de Broeck als sologitarist François de Boeck
(naar THE RIVER BOYS) de groep en kwam Ronny (Ronald) Sigo de ex-gitarist van THE BONANZAS
uit Merksem THE JOKERS versterken. Met deze talantvolle 15-jarige muzikant in hun midden
ging de muzikaliteit met sprongen omhoog. Ronald Sigo was een leerling van de Antwerpse
jazz gitarist Marcel Bossu en hij had ook nog de kneepjes van het vak kunnen afkijken bij
een andere befaamde gitaarvirtuoos Burt Blanca. Ronny startte toen hij 6 jaar oud was met
accordeon spelen en het musiceren werd door zijn ouders flink gestimuleerd. Het eerste
gitaarstuk dat hij kon spelen was Tea For Two in een jazzy stijl, hem aangeleerd
door Marcel Bossu. Ronny Sigo speelde ook nog bij The Bonanzas uit Merksem-Antwerpen (De
groep had in 1961 reeds een single gemaakt Bonanza / African Waltz op Barclay
62.930). Zijn allereerste gitaar was een Fender Esquire en versterker Fender Tremolux. De
laatste Philips single met op de a-kant Manneke Twist lag nog helemaal in de lijn
van de voorafgaande produkties. Een studio muzikant zorgde voor de saxofoon partijen. De
achterkant Patokaan was hun antwoord op Kili-Watch met temperamantvolle
gitaarakkoorden afgewisseld met wilde kreten en gaf al een beetje de richting aan die THE
JOKERS in de toekomst zouden gaan volgen. Ronald 'Ronny' Sigo gebruikte tijdens de opnamen
voor het eerst zijn Fender Jazzmaster gitaar. Jos ‘Jerry’ Clauwers speelde op
een witte Fender Telecaster en Jos ‘Joe’ Raes een Fender Jazz Bass.
|
The Jokers 1962 |
CARAVAN
De viermans formatie bleef hard repeteren en werken aan een geheel nieuw repertoire en
tegen het einde van 1962 toen hun platen contract bij Philips afliep, startten ze als
volledig instrumentale band. Allereerst kregen ze weer de kans van de heer L. Maréchall,
die zijn eigen platenlabel Marshall gestart was. Maréchall ging ook in zee met THE
SEABIRDS, die vrijkwamen van HELIA (hit: Protest Rock) en gitarist Sylvain Vanholme (naar
Sylvester’s Team, Wallace Collection , Two Man Sound en nu een vermaard producer) in
hun rangen hadden. Van THE JOKERS verscheen begin 1963 Daughter Of The Moon in
behoorlijk goed Engels gezongen, wat niet gezegd kon worden van hun materiaal op Philips.
Uniek was hun effectvolle versie van Caravan, waarmee dan echt hun instrumentale
periode een serieuze aanvang nam.
LOS JOKERS
Een beter platencontract werd THE JOKERS aangeboden door producer/componist Louis J. van
Rymenant, die vanuit Wilrijk zijn Eurovox Music PVBA beheerde en van start ging met zijn
eigen label Discostar. Van Rymenant kwam vaak in de ‘Kursaal’, waar de band aan
het repeteren was en de toekomst leerde dat het aldaar gesloten contract beide partijen
geen windeieren zou leggen. In 1980 had Louis van Rymenant
een gigantisch groot succes als componist van De Vogeltjes Dans door DE
ELECTRONICA’S uit het Nederlandse Sint Willebrord.
|
The Jokers - Dortmund (november 1962) |
De
‘Jokers’ hadden in november 1962 al eens opgetreden in de Westfalenhalle in
Dortmund samen met o.a. Bill Ramsey en Camillo Felgen. In juni en juli 1963 stonden ze als
attractie van het Florida Park in Madrid op de planken. Aan het Spaanse avontuur zat ook
het ongeloofelijke verhaal vast van die fameuze LP. Ronny Sigo haalde in een interview
voor de Franse Rock & Roll Instrumental Society in 1994 deze anecdote aan: Na het
installeren van onze Fender Jazzmaster en Telecaster gitaren, Fender Jazz bass en Fender
Showman versterkers op de bühne in het Florida Park in Madrid vertrokken we naar ons
hotel om te overnachten. In 1963 was Fender niet de koop in Spanje en het straalde luxe en
glamour uit. Nu kwam er toevallig een
producer van het Spaanse Polydor binnen, zag de Fender gitaren en raakte hiervan compleet
in extase. Hij vroeg waar hij ons kon vinden, kwam naar ons hotel, en vroeg ons om een
platencontract te tekenen, om een album (stereo – wow!!!) in de grootste en beste
studio van Madrid op te nemen. Natuurlijk tekenden wij en maakten het album.
Maar….deze kerel gaf ons de kans, enkel door het zien (!) van 3 gitaren, zonder ons
een noot te hebben horen spelen.
Het werd een
bijzondere produktie met een uitstekende geluidskwaliteit en een gedurfde repertoire
keuze. Een ander feit wat Ronny zich wist te herinneren was dat de dochter van dictator
Franco eens kwam luisteren, ze was echter vergezeld van een lid van de ‘Guardia
Civil’, die bewapend was met een machine-geweer. De LP van ‘Los Jokers’
werd in 1963 als ‘Guitarras en Stereo’ uitgebracht in Spanje en een jaar later
in Japan. Wat vooral opviel waren de Indo-Rock
invloeden in nummers zoals El Choclo, La Paloma, Donauwellen, Jezebel en Spanish
Harlem. Vooral tijdens hun optredens aan de Belgische kust in de zomermaanden en
tijdens hun tournee door Duitsland hadden ze kennis gemaakt met het fenomeen Indo-Rock.
Indo muzikanten waren al jarenlang professioneel bezig in deze contreien en hadden dit
instrumentaal repertoire op geheel eigen wijze op hun ‘Jazzmasters’
gearrangeerd. De Indo-Rock plus invloeden van LES PAUL en THE VENTURES zouden verder de
sound van THE JOKERS in de toekomst blijven
inspireren. Daar waar het gros van de gitaargropen in Europa probeerden THE SHADOWS na te
spelen, creëerden THE JOKERS een geheel eigen kenmerkende sound. Op de Spaanse LP kwam
ook het nummer Johnny Guitar voor. Het nummer werd in 1962 reeds door THE SPOTNICKS
opgenomen, die er in 1963 een wereldhit mee zouden scoren. Ten tijde van de opname van THE
JOKERS was deze uitvoering nog niet bekend en hun afwijkende arrangementen leken meer aan
te sluiten bij de Indo-Rock scene. Er bestaat een opname uit 1962 van THE CRAZY STRANGERS
(later THE JAVALINS) opgenomen in Israël op het Ron-Ly label.
RONNY BOY
Terug in België werd eind 1963 een aanvang gemaakt met de eerste opnamen voor Discostar. Song
of Delilah was de filmtitelsong van de bekende Amerikaanse componisten Victor Young en
Ray Evans. Young was medecomponst van Johnny
Guitar en Them from Shane. Samen schreven ze Bonanza en Mona
Lisa om maar eens wat te noemen. Het nummer werd gekoppeld aan het eigen werkje Hully-Gully-Stop!
Voor het was hier op het label naast Ronny Sigo en Jos Clauwers de naam T. Rendall
zichtbaar. Onder deze schuilnaam nam Louis van Rymenant deel als A&R man in de
composities, die werden ondergebracht in zijn eigen muziekuitgeverij. Hully-Gully-Stop
verkocht redelijk, maar Ronny Boy bracht hun de eerste roem. Dit nummer een
bewerking van de traditional Danny Boy, verwees met een woordspeling naar Ronny
Sigo. Danny Boy van Fred Weatherly uit 1918 was
zelf gebaseerd op de Ierse harpsong Londonderry Air uit de eeuw daarvoor. Ronny
Boy is een topklasse instrumental met adembenemende gitaarakkoorden met sterke
Indo-Rock invloeden vanwege de kenmerkende steel-gitaar effecten (het z.g. violen met de pink op de Jazzmaster)
door Ronny Sigo. Fantastisch is eveneens de spetterende b-kant Moscow Guitar (F.
Roover – T. Rendall; is een bewerking van de Russische traditional Two Guitars),
waarin Ronny’s snelle gitaarloopjes op de Fender Jazzmaster perfect werden
vastgelegd. De single bereikte de Belgische Top-5 en werd ook regelmatig geplugd door
Radio Veronica. CNR bracht de Discostar singles in Nederland op de markt.
De versterkers zijn
een Fender Bassman, een Fender Showman en Fender DeLuxe. Let ook op de vandaag de dag
bijna onbetaalbare Neumann buizenmicrofoon, die ongebruikelijk ver van de boxen opgesteld
zijn en 2 microfoons voor de box van Ronny Sigo. Ik zie geen echo apparaat, dus wordt
mogelijk de galm van de Showman gebruikt, maar ik denk persoonlijk dat 1 microfoon direct
is en 1 microfoon voor de studiogalm. Volgens mij zijn dat de factoren voor dat prachtige
open en sprankelende geluid van Ronny. (Cees Bakker, GitaarPlus)
DRINA (With a Hully
Gully Beat!)
Toen kwam Drina March en de versie van THE JOKERS was de originele eerste
rockbewerking van deze song, die uit het voormalig Joegoslavië afkomstig was. Voor Drina
bestond direkt al een grote internationale belangstelling en het zou wereldwijd worden
uitgebracht. Tot zelfs in de USA en Canada op Brunswick. THE SPOTNICKS en de Deense multi-gitarist JÖRGEN INGMANN
kwamen in 1963 met hun eigen versies op de markt en uiteindelijk zou de beste uitvoering
n.l. die van virtuoze ‘Spotnicks’ het meeste succes behalen. De overgangen van
de langzame naar de snelle passages waren bij THE SPOTNICKS technisch zo knap, dat geen
andere groep aan deze uitvoering kon tippen. THE SHADOWS coverden in 1965 het nummer nog
voor hun LP ‘Shadow Music’ met Hank Marvin op ‘three-tracked’ gitaar,
maar eerlijk gezegd was dit een erg zwakke vertolking vergeleken met de drie hiervoor
genoemde. De nu bij verzamelaars vrij bekende Weense gitaargroep THE HUBBUBS maakten in
1964 hun debuut met ook een uitvoering van Drina Marsch.
SABRE DANCE
In 1964 kwamen THE JOKERS met enkele zeer geslaagde instrumentals op de proppen, die hun
status nog meer zouden bewijzen. Allereerst was er hun dynamische uitvoering van Sabre Dance, uitgebracht op een
speciale stereo-singel (een unicum in die tijd). Ze verschenen er mee op de Belgische TV
en de historische opnamen zijn gelukkig bewaard gebleven en werden op verzoek van Werner
Arys op 27 oktober 1991 heruitgezonden in het programma ‘Een Voor Iedereen’ op
de BRT1 . Hun optredens voor de TV waren overigens vrij talrijk. Ook in Nederland en een
enkele keer in Duitsland verschenen ze in beeld.
Via LOVE SCULPTURE
kreeg de originele compositie van Aram Katsjatoerjan in 1968 grote bekendheid. Een zeer
geslaagde uitvoering kwam er ook van de Nederlandse groep THE RIATS, die het als Sabeldans
in 1965 op het Omega label brachten, met Frans Doolaard op steelgitaar.
TABOU
Op Discostar #1089 werd in 1964 Tabou uitgebracht, aanvankelijk als b-kant van Song
Of La Paloma. Het nummer La Paloma namen ze eerder op in Spanje, maar dit was
een geheel nieuwe opname. In 1963 was deze nieuwe opname al in Nederland op een singel
verschenen samen met Drina. Het ging hier om de plaat die op Delta DS 1088 onder de
naam THE STRANGERS werd uitgebracht. Tot op de dag van vandaag brengt deze singel veel
verzamelaars in verwarring, omdat ze hem ten onrechte toeschrijven aan de Indo-Rock band THE STRANGERS met sologitarist Alfons
Faverey.
Ernesto Lecuona
voerde zijn eigen werkstuk Tabou in 1935 voor het eerst uit met de LECUONA CUBAN
BOYS. Al eerder waren 2 composities van hem met succes bewerkt door gitaargroepen en
uitgegroeid tot klassiekers in deze categorie. Met
name The Breeze And I (Andalucia) door THE
FENTONES, THE SHADOWS, THE CLIFFTERS en La Comparsa door ZZ & DE MASKERS. Tabou
van THE JOKERS sloeg enorm aan in België en zowat elke zichzelf respecterende groep
probeerde het nummer na te spelen. Er bestaan ontelbare uitvoeringen van, maar de imitatie
van oerwoudgeluiden door Sigo gedaan op de snaren maakten dit zwoele nummer nog
mysterieuzer en exotischer.
THE JOKERS werkten
in die periode ook vaak op het toneel met het zangeresje VICKI (= Viviane Cox) en samen
maakten ze een Franstalig plaatje. Ze werden ook gesponsord door de fabrikant UCO
Velours met rode fluwelen kostuums..
ARCADE
Hun eerste LP ‘Beat Guitars’ verscheen eveneens in 1964 en dat gebeurde in
tientallen landen. Hierop waren sterke uitvoeringen te vinden van Black Eyes en Carioca uit de Indo-Rock school en
hun versie van Guitar Boogie, wat in 1965 als Football Boogie samen Black
Eyes ook nog op singel verscheen. Het behalen van de 1e prijs: 1965:
"Tienerklanken – Vlaamse Televisie" werd als wapenfeit op het hoesje
afgedrukt. THE COUSINS werden voor het eerst verslagen in een grote populariteitspoll!
Discostar werd opgeheven en hun singles verschenen aan het begin van 1965 nu op het
Cardinal label. In Japan was de vraag naar materiaal van THE JOKERS erg groot geworden en
speciaal voor de Japanse platenmarkt werd een Kerst LP uitgebracht met als titel
‘Beat on Christmas’. Pas in 1976 werd door Claude Lefrancq de LP voor het eerst
in België op zijn eigen platenlabel Surprise uitgebracht. In die jaren speelde de groep
erg vaak in de vermaaksgelegenheden aan de Belgische kust, zoals in Blankenberge in de
zeer bekende ‘Continental Club’en live wist de groep ook wel raad met vokale
beat nummers. De sound van THE JOKERS was geleidelijk aan veranderd en kwam wat dichter
bij THE VENTURES te liggen, maar het bleef een zeer herkenbaar eigen geluid. In het najaar
van 1965 sloot men een overeenkomst met Arcade Records, eigendom van de heer L. Maréchall
(daar is tie weer!). Zo kon het gebeuren dat in 1965 een aantal singles zowel op Cardinal
als Arcade werden uitgebracht onder hetzelfde labelnummer! In september verscheen hun LP
‘The Jokers Go Discotheque’ op Arcade. Umoresco (Humoresque van Anton
Dvorak) en Perdido waren nog helemaal in de zo kenmerkende Indo-Rock arrangementen
en met hun nieuwe versie van Caravan en in nummers als Diamond Strings, One Way
Ticket en Greyhound Express bereikten ze een internationaal klinkende
klankkleur. Alle opnamen blonken verder uit door een perfecte stereo balans. Het
Amerikaanse label Monument (Roy Orbison) bracht het album in de USA uit onder de titel
‘Guitars Extraordinary’ met originele ‘liner-notes’ van Eliot Tiegel. Gemini
Boogie en One Way Ticket waren op deze persing vervangen door Song of Orfeu
Negro en Saturnus.
In de maand
september 1965 waren de ‘Jokers’ zeer produktief in de studio. Begin september
werden de opnamen voor hun volgende LP ‘The Jokers Play All Time Hits!’
afgerond. Het album werd begin 1966 uitgebracht en bevatte o.a. 2 ‘Shadows’
covers. Apache en Man of Mystery waren destijds voor velen een
verrassing, omdat de groep deze bekende hits accoustisch had opgenomen. Eind september
1965 zaten ze voor hun volgende LP ‘The Jokers Go Latin!’ in de studio. Aan deze
nog steeds fris klinkende produktie kwam een orgeltje te pas en ook deze Arcade LP, waarop
een muzikaal hoogstaand peil werd bereikt kwam in de loop van 1966 op de markt. Het
tijdperk van de pure gitaar ensembles was echt voorbij en THE JOKERS speelden tijdens hun
langdurige contracten in Blankenberge het repertoire wat toen in de mode was. Op hun
singles Baia / The Kilt en Sampan / Erica experimenteerden ze met een nieuwe
sound en voegden een koperblazer (G. Buytaert alias Guustje Tuit ?) als 5e
‘Joker’ aan de groep toe. Eind 1966 kwam er nog een instrumentale LP van de
groep uit. ‘New Sound’ was allereerst een verzameling van al hun laatste
singles, waarin ze met hun trompettist nieuwe wegen waren ingeslagen. Verder wat oudere
nummers zoals Auld Lang Syne en Adeste Fidelis afkomstig uit hun sessie voor
de Japanse Kerst LP (eind 1964) en Saturnus (b-kant Cardinal stereo single uit 1965
van Sabre Dance).
REWARD
In augustus 1966 werden voor de Elvis Presley film "Double Trouble" opnamen
gedraaid in Brugge en Antwerpen. Jos Clauwers werd als stand-in aangezocht en is in de
film als men goed oplet op de achtergrond zichtbaar. Verder was het heel rustig op het
platenfront voor THE JOKERS, pas in 1969
tekenen ze voor een sessie met RCA, maar de beide vokale nummers in de trend van de dag
maakten totaal geen indruk. Drummer Danny Pepermans werd in die nadagen nog tijdelijk
vervangen door Freddy Hendrickx. In 1970 bouwden Jos Clauwers en Ronny Sigo hun eigen
24-sporen studio in Schelle en op hun platenmerk Reward brachten ze nog een aantal vokale
singles van de ‘Jokers’ uit. De instrumental Gauchos uit 1971 is het
opvallendste produkt uit die tijd. De pittige melodie en het effectief gebruik van het
wah-wah pedaal viel ook bij de dj’s van de BRT in goede aarde, want het nummer werd
frekwent gedraaid op de radio. Het succesje deed THE JOKERS besluiten om nog een volledige
instrumentale LP uit te brengen. De LP ‘Spider 8’ klinkt nu helaas nogal
tijdgebonden met veel psychedelische klanken en kende naast Gauchos geen
uitschieters. In 1971 werden THE JOKERS voor goed ontbonden. Jos Cauwers is tot op de dag
van vandaag nog steeds producer in de Reward Studio in Schelle en Ronald ‘Ronny’
Sigo is er nog vaak te vinden als sessie-muzikant en arrangeur. Sigo is momenteel vooral
in de weer achter de computer met het verzorgen van speciale en electronische effecten
voor verschillende TV produkties via sampling. Gerald ‘Danny’ Pepermans is nu
een cafébaas in Temse en Jos Raes is werkzaam als electrotechnicus.
MUSIC FOR PLEASURE
(MPF)
In 1973 werd in Frankrijk de allereerste LP ‘Beat Jokers’ van THE JOKERS als
“Guitar Boogie’ opnieuw uitgebracht op MFP (Music For Pleasure), het goedkope
platenlabel van EMI. Vooral dankzij de enorme distributie via de GB supermarktketens in
Frankrijk en Belgié werd een ongekend hoge oplage van meer dan 60.000 stuks gerealiseerd.
EMI France bracht in 1973 ook een LP op de markt met nieuwe produkties van Sigo en
Clauwers uit de Reward studio onder de pseudo groepsnaam THE BLUE CRICKETS. Naast wat
nummers van hun LP ‘spider 8’, zoals Gauchos, Friday On My Mind en Dunch,
Dunch & Dunch een aantal nieuwe stukken, die helaas te veel M.O.R. klonken.
In 1975 kwam de groep nog eenmaal bijeen voor een nieuwe versie van Cecilia;
uitgebracht op VIP met een eigen instrumental Drawned City op de achterkant. De
herwaardering en de re-releases kwamen daarna flink op gang. BASF opende de rij in 1975
met het verzamel album ‘The Jokers 13 +1’ en Claude Lefrancq bracht in de jaren
1976 en 1977 de veel gezochte albums ‘Beat On Christmas’, ‘Go
Discotheque’ en ‘Go Latin!’ via zijn labels Surprise en CL Records terug in
omloop. In 1977 verscheen nog EMI/MFP ‘Guitar Boogie vol.3’ met oud werk van The
Jokers in de (super) markt. De LP ‘Guitar Boogie vol.2’ van THE PHANTOMS & JOHNNY
SILENT uit 1975 werd volgespeeld door Johnny Swijgers, gitarist van de Bobby Setter Band.
CD-TIJDPERK
Daarna is het lang wachten tot het CD tijdperk en in 1990 is het uiteindelijk zover dat de
allereerste CD van THE JOKERS in de serie Ariola Express gelijktijdig met die van hun
aartsrivalen THE COUSINS werd uitgebracht. In Japan werd de track Danube Waves
(Donauwellen) al uitgebracht in 1989 op de Philips verzamel CD ‘Sound Patio –
Golden Guitar Sounds’. Het Japanse King records probeerde daarna hun LP ‘Go
Latin!’ opnieuw uit te brengen op CD, maar de mastertapes bleken spoorloos of de
rechten hiervan waren niet vrij. Jos Clauwers en Ronny Sigo kregen de opdracht om een
volledig nieuw album te maken voor de Japanse markt. De CD “Go Latin’92’
klinkt echter veel te modern, maar aardig is het wel om tussen de oude titels nu nieuwe
opnamen als Anaconda, Golden Water en Viva Zapata tegen te komen.
In de 2e
helft van de 90-er jaren worden ook een aantal retro-clips van THE JOKERS afkomstig uit
het programma "Tienerklanken" regelmatig door de BRT op TV uitgezonden. Met
name: Lucille (instrumentale versie uit 1962
waarop Ronny Sigo met zijn witte Fender Esquire te zien is); Congo Rock (1962); Sabre
Dance (1964) en Tabou (1964)
RARITY RECORDS
Gelukkig voor de vele liefhebbers pakte Rarity Records het in 1995 grondiger aan en werd
al hun instrumentaal materiaal uit de periode 1963-1966 in samenwerking met Jos Clauwers
integraal uitgebracht op een serie van 4 CD’s. Vooral de CD vol.3
‘Rarities’ werd zeer gewaardeerd, omdat hierop 22 jaar later voor het eerst hun
legendarische Spaanse Polydor LP in België voor iedereen te beluisteren viel.
Piet Muys, januari
1995
Gepubliceerd in het inlegboekje van de CD The Jokers - vol. 1 (Rarity Records)
Bewerkt in juni 2004
BRONNEN:
- Eigen archief
- Hoestekst LP Beat Guitars en LP Guitars
Extraordinary
- Artikelen en foto’s uit Belgische
magazines
- Archief
Werner Arys † (Aalst, België)
- Archief
Toshiyuki Yamaguchi (Japan)
- Biography
& discography: “Rumble” #3/1 (1975) door Piet Muys
- Biografie
en discografie: “The Fabulous Sounds Of The Sixties” No.8+9 (1976) door
Piet Muys
- Biography
& discography: "New Gandy Dancer" #30 (1990) door Ludo Vanderaa
- Inlegboekje
Rarity CD "The Story Of The Picknics" (1993) door Vic van Dessel
- Franstalige
Biografie & Interview met Ronald Sigo: “Guitars & Drums” (1994) door
Jean Bachelerie
LINKS:
* BELGIUM ROCK & ROLL 1954-1965
THE JOKERS (1959)
Leon Pooters (sologitaar, zang) ex- Lee West & The Westonians; naar The Tramps
Jos 'Jerry' Clauwers (gitaar, zang)
François de Boeck (gitaar, zang)
THE JOKERS (1960)
Jos 'Jerry' Clauwers (gitaar, zang)
François de Boeck (sologitaar, zang)
Tim Visterin (gitaar, zang) naar Roland et Les Bémols
Jos 'Joe' Raes (basgitaar)
Gerald 'Danny' Pepermans (drums)
THE JOKERS (1960-1962)
bezetting Philips singles
Jos 'Jerry' Clauwers (slaggitaar, zang)
François de Boeck (sologitaar, zang) naar The River Boys
André van de Broeck (slaggitaar, zang)
Jos 'Joe' Raes (basgitaar)
Gerald 'Danny' Pepermans (drums)
THE JOKERS (1962-1966)
Jos 'Jerry' Clauwers (slaggitaar, zang)
Ronald 'Ronny' Sigo (sologitaar) ex- The Bonanzas
Jos 'Joe' Raes (basgitaar)
Gerald 'Danny' Pepermans (drums)
THE JOKERS (1966-1971)
Jos 'Jerry' Clauwers (slaggitaar, zang)
Ronald 'Ronny' Sigo (sologitaar)
Jos 'Joe' Raes (basgitaar)
Gerald 'Danny' Pepermans (drums) tijdelijk vervangen door
-Freddy Hendrickx (drums)
P. van Cauwenberg (?) (trompet)
DISCOGRAPHY
45-BELGIUM
PHILIPS
1960 319.609 PF Cecilia Rock (v) / Zet Die TV Af (v)
1961 319.621 PF Julishka (v) / The Jokers' Rock (v)
1962 319.652 PF Kwezelke (v) / Congo Rock (v)
1962 319.672 PF Manneke Twist (v) / Patokaan (v)
MARSHALL
1963 LM 10.060 Caravan / Daughter Of The Moon (v)
DISCOSTAR
1963 1059 Song of Delilah / Hully Gully-Stop!
1963 1061 Ronny Boy / Moscow Guitar
1963 1072 Drina March / Spanish Hully Gully
1964 2501 Sabre Dance / Gloria In Excelsis Deo (stereo)
1964 2502 Spanish Hully Gully / Drina March (stereo)
1964 1083 L'Heure De Hully Gully (v) / Si Jétais Un Garçon (v) VICKI & THE JOKERS
1964 1089 Song Of La Paloma (#2) / Tabou
CARDINAL
1965 2501 Sabre Dance / Saturnus (stereo)
1965 3004 Song of Orfeu Negro / Instant Coffee
1965 3042 Football Boogie / Black Eyes
1965 5007 Caravan (#2) / Umoresco
1965 5009 Perdido / Diamond Strings
1966 5011 Batman Theme / Napoleon Solo
ARCADE
1965 5007 Caravan #2 / Umoresco
1965 5009 Perdido / Diamond Strings
1966 5011 Batman Theme / Napoleon Solo
1966 5020 Tabou / Song of La Paloma
1966 9001 Perfidia / Brazil (stereo)
1966 5040 Baia / The Kilt
1966 5046 Sampan / Erica (In Lerida)
1970 20.002 Sabre Dance / Tabou
DINO
1965 10.510 6 Dagen Boogie / De Nacht Van De Naastenliefde (orkest Francis
Bay)
RCA
1969 54.4029 Goodbye My Love (v) / Been In Love Like Peeled Tomatoes (v)
REWARD
1966 1002 Dis-Moi Baby Blue (v) / Je Ne Sais Pas (v)
1970 1008 Help Me (v) / Tell Me Girl (v)
1971 1029 Gauchos / Dunch, Dunch & Dunch
VIP
1975 75001 Cecilia (75) (v) / Drawned City
EMI
1976 4B.60420 Tabou / Football Boogie
1976 2B.2501 Instant Coffee / Saturnus
SURPRISE
1977 770 Tabou / Apache
PANKY
197. 093 Gauchos / Hiawatta
LP-BELGIUM
DISCOSTAR
1964 LP ... BEAT GUITARS
Football Boogie / Spanish Hully Gully / Black Eyes / You Are Always In My Heart /
Moscow Guitar / Ronny Boy / Song of Delilah / Drina March / Carioca / Chattanooga Choo
Choo / Gloria In Excelsis Deo / Sabre Dance / Tabou / Hully Gully-Stop!
ARCADE
1965 LP PROM S-15.154 PLAY TABOU
(same tracks as LP DISCOSTAR - BEAT GUITARS)
1965 LP 104 THE JOKERS GO DISCOTHEQUE!
Umoresco / Diamond Strings / Perdido / Gemini Boogie / Instant Coffee / Harry Lime
Theme / Caravan (#2) / Memphis Tennessee / Addis-Abeba / Down By The Riverside / One Way
Ticket / Greyhound Express
1966 LP 105 THE JOKERS PLAY ALL TIME
HITS!
Rock Around The Clovk / Old Folks At Home / Summertime / Skokiaan / Misirlou /
Annie Laurie / Man of Mystery / When The Saints / 12th. Street Rag / Apache / My Bonnie /
My Blue Heaven / Home On The Range
1966 LP 107 THE JOKERS GO LATIN!
Brasil / Besame Mucho / El Choclo (#2) / Magic Is The Moonlight / Frenesi / Adios
Muchachos / Hawaiian War Chant / Perfidia / La Cucaracha / Tico Tico / Maria Elena / La
Golondrina / El Cumbanchero
1966 LP 121 NEW SOUND
Walk Don't Run / Batman Theme / Nashville Turnpike / Our Man Flint / Napoleon Solo
/ Saturnus / Baia / Sampan / The Kilt / Erica (In Lerida) / Auld Lang Syne / Adeste
Fidelis
1967 LP 197 GUITAR EXPLOSION
Rock Around The Clock / Gemini Boogie / Man of Mystery / When The Saints / Caravan
(#2) / Greyhound Express
+ 6 tracks by THE SPOTNICKS
1970 LP 19. TABOU
(same tracks as LP DISCOSTAR - BEAT GUITARS)
REWARD
1971 1026 SPIDER 8
Spider 8 / California Dreaming / Gauchos / Sunny / Dunch, Dunch & Dunch /
Suicide is Painless / Goodmorning Freedom / Andro Machae / Dieying Manta / Sympathy / The
Pulsor
BASF
1975 12 29248-7 THE JOKERS 13 + 1
Tabou / Gemini Boogie / Umoresco / Diamond Strings / Harry Lime Theme / Memphis
Tennessee / Greyhound Express / Rock Around The Clock / Walk Don't Run / Black Eyes /
Moscow Guitar / Ronny Boy / Football Boogie / Nashville Turnpike / Addis Abeba
SURPRISE
1976 JTU.AL.06 CHRISTMAS ALBUM / BEAT ON CHRISTMAS
Jingle Bells / White christmas / Santa Claus Is Coming To Town / Silver Bells /
Rudolph The Red Nosed Reindeer / Silent Night / Joy To The World / Ave Maria / First
Nowell / Adeste Fidelis / God rest you Merry Gentlemen / Auld Lang Syne
(first released in Japan UNION UPS 5073 - 1965)
1977 JTU.AL.02 GO DISCOTHEQUE!
same tracks as LP ARCADE 104 - GO DISCOTHEQUE (1965), but My Bonnie
included instead of One Way Ticket+
DISCO
1976 16903 SPIDER 8
same tracks as LP REWARD 1029- SPIDER 8 (1971)
CL RECORDS
1977 CL 2003 GO LATIN!
same tracks as LP ARCADE 107 - GO LATIN! (1966)
EMI/MFP
1977 2M026-98614 GUITAR BOOGIE VOL.3
Walk Don't Run / Auld Lang Syne / Old Folks At Home / Home On The Range / Instant
Coffee / 12th. Steet Rag / My Bonnie / Umoresco / Brasil / Frenesi / La Cucaracha /
La Golondrina
CD-BELGIUM
ARIOLA
1990 295.623 ARIOLA EXPRESS - THE BEST OF THE JOKERS
Tabou / Football Boogie / Apache / My Bonnie / Song of Delilah / Sabre Dance / Rock
Around The Clock / When The Saints / Black Eyes / Drina / Down By The Riverside / Gemini
Boogie / Harry Lime Theme / Greyhound Express / Moscow Guitar / Ronny Boy
45-NETHERLANDS
DELTA
1963 DS 1088 Drina / La Paloma (as THE STRANGERS)
LP-NETHERLANDS
IMPERIAL
1965 ILW 1012 BEAT GUITARS
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS (1964)
CD-NETHERLANDS
RARITY RECORDS
1995 C192497 THE BEST OF THE JOKERS VOL.1
Football Boogie / Apache / My Bonnie / Song of Delilah / Sabre Dance / Rock Around
The Clock / When The Saints / Tabou / Instant Coffee / Addis Abeba / Auld Lang Syne /
Annie Laurie / Perdido / Summertime / Skokiaan / Brasil / Carioca / Caravan (#2) / Marie
Elena / Memphis Tennessee
1995 C192499 THE BEST OF THE JOKERS
VOL.2
Gemini Boogie / Black Eyes / Drina March / Down By The Riverside / Harry Lime Theme
/ Greyhound Express / Moscow Guitar / Ronny Boy / Walk Don't Run / Diamond Strings /
Umoresco / La Cucaracha / Spanish Hully Gully / You Are Always In My Heart / Chattanooga
Choo Choo / Gloria In Excelsis Deo / Hully Gully-Stop! / Sampan / Erica / Besame Mucho
1995 C192500 THE BEST OF THE JOKERS
VOL.3 - RARITIES
Jingle Bells / White Christmas / Santa Claus Is Coming To Town / Silver Bells /
Rudolph The Red Nosed Reindeer / Silent Night / Joy To The World / First Nowell / Ave
Maria / Adeste Fidelis / God Rest Ye Merry Gentlemen / Auld Lang Syne / Andalucia / Maria
Dolores / El Choclo ##1) / Johnny Guitar / Cerezo Rosa / Luna Gitana / Gitanillo / Olas
Del Danubio (Donauwellen) / Mantilla Espanola / Jezebel / El Toro Solitario (The Lonely
Bull) / La Paloma (#1) / Caravan (#1 Marshall)
1996 C192532 THE JOKERS VOL4 - RARE
RECORDINGS
Song of La Paloma (#2) / Song of Orfeu Negro / 12th. Street Rag / Batman Theme /
Perfidia / The Kilt / Adios Muchachos / Napoleon Solo / Magic is the Moonlight / Old Folks
At Home / El Cumbanchero / Nashville Turnpike / Frenesi / Saturnus / One Way Ticket / El
Choclo (#2) / Home On The Range / Baia / Hawaiian War Chant / Misirlou / La Golondrina /
My Blue Heaven / Our Man Flint / Tico Tico / Man of Mystery / Danza Del Sable (alt take) /
Football Boogie (undubbed master) / Gloria In Excelsis Deo (alt take) / Gauchos / Dunch,
Dunch & Dunch / Lucille (TV show 1962)
45-SPAIN
POLYDOR
1963 238-EP Mantilla Espana / Luna Gitana / El Toro Solitario / Maria Dolores
1963 245-EP Andalucia / Gitanillo / El Choclo (#1) / La Paloma (#1)
ZAFIRO
1965 496-EP Danza Del Sable (alt .take) + 3 (?)
LP-SPAIN
POLYDOR
1963 0501 SFLP GUITARRAS EN STEREO
Andalucia / Maria Dolores / El Choclo ##1) / Johnny Guitar / Cerezo Rosa / Luna
Gitana / Gitanillo / Olas Del Danubio (Donauwellen) / Mantilla Espanola / Jezebel / El
Toro Solitario (The Lonely Bull) / La Paloma (#1)
1966 0513 SFLP MELODIAS
INTERNACIONALES CON LOS JOKERS
same tracks as Belgian LP ARCADE 104 - GO DISCOTHEQUE!
1966 0514 SFLP LOS JOKERS INTERPRETAN
EVERGREENS
same tracks as Belgian LP ARCADE 105 - PLAY ALL TIME HITS
ZAFIRO
1965 ..?.. BEAT GUITARS
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS
45-JAPAN
POLYDOR
1964 SLFP 1092 EP Danube Waves / Johnny Guitar / La Paloma (#1) / El
Choclo (#1)
1964 DP-1440 Danube Waves / Gitanillo
PHILIPS
1964 SFL 3054 EP Cerezo Rosa / Johnny Guitar / El Choclo (#1) / Andalucia
UNION
1965 US 089 Moscow Guitar / Ronny Boy
1965 US 092 Tabou / Carioca
1965 US 102 Football Boogie / Chattanooga Choo Choo
1965 SUW 12-EP Moscow Guitar / Carioca / Tabou / Ronny Boy
1966 US 118 Instant Coffee / Song of Paloma (#2)
1966 SUW 20-EP Instant Coffee / Black Eyes / Football Boogie / Song of Paloma (#2)
1966 SUW 22-EP Jingle Bells / White Christmas / Rudolph The Red Nosed Reindeer /
Silent Night
1966 US 154 When The Saints / Rock Around The Clock
LP-JAPAN
UNION
1965 UPS 5041 BEAT GUITARS
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS
1965 UPS 5073 CHRISTMAS ALBUM / BEAT
ON CHRISTMAS
ingle Bells / White Christmas / Santa Claus Is Coming To Town / Silver Bells /
Rudolph The Red Nosed Reindeer / Silent Night / Joy To The World / First Nowell / Ave
Maria / Adeste Fidelis / God Rest Ye Merry Gentlemen / Auld Lang Syne
1966 UPS 507. GO DISCOTHEQUE!
same tracks as Belgian LP ARCADE 104 - GO DISCOTHEQUE!
1966 UPS 5078 PLAY ALL TIME HITS
same tracks as Belgian LP ARCADE 105 - PLAY ALL TIME HITS
CD-JAPAN
KING
1992 KICP 2313 THE FABULOUS JOKERS - GO LATIN '92
(new recordings by Ronny Sigo and session men)
Carioca / La Cucaracha / La Golondrina / Anaconda / Golden Water / Gauchos / Viva
Zapata / Brasil / Besame Mucho / El choclo / Magic is the Moonlight / La Bamba / Perfidia
/ Tico Tico / El Cumbanchero / Maria Elena
45-USA
BRUNSWICK
1964 55268 Drina / Spanish Hully Gully
LP-USA
MONUMENT
1966 SLP 19059 THE FABULOUS JOKERS - GUITARS EXTRAORDINARY (mono MLP 8059)
same tracks as LP ARCADE 104 - GO DISCOTHEQUE!;but with Song of Orfeu Negro
and Saturnus, instead of Gemini Boogie and One Way Ticket
LP-GERMANY
METRONOME/BRILLANT
1965 HLP 15.154 BEAT GUITARS
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS
EMI/VOLKSPLATTE
1967 SMVP 9057 GUITAR HITS
Old Folks At Home / Rock Around The Clock / Summertime / Misirlou / Annie Laurie /
Umoresco / Memphis Tennessee / When The Saints / Harry Lime Tgeme / Apache / My Bonnie /
My Blue Heaven / Home On The Range
45-FRANCE
ATL
1975 10472 Cecilia (75) (v) / Drawned City (original Belgian VIP
label)
LP-FRANCE
EMI/MFP
1973 2M046-13108 GUITAR BOOGIE
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS (1965)
1973 2M046-13145 GUITAR EXPLOSION
same tracks as LP ARACADE 197- GUITAR EXPLOSION (with The Spotnicks)
1973 2M046-13168 HIT-CLUB (as THE BLUE
CRICKETS)
My Coo-Ca-Choo / Someday Somewhere / Gauchos / Les Divorces / Friday On My Mind /
Dunch, Dunch & Dunch / Papillon / The Worst Band In The World / Sunset / Les Vieux
Maries / Goldwater / Gringo
45-ITALY
BENTLER
1966 8003 Batman Theme / Napoleon Solo
LP-ITALY
BENTLER
1966 BE LP 1005 THE FABULOUS JOKERS
tracks unknown!
LP-NEW ZEALAND
COLUMBIA
1965 33MSX6058 BEAT GUITARS
same tracks as Belgian LP ARCADE - BEAT GUITARS
The LP BEAT GUITARS
(DISCOSTAR 1965) + 45's were also released in the following countries:
AUSTRIA and SWITZERLAND on METRONOME
DENMARK, NORWAY and SWEDEN on SONET
SOUTH-AFRICA on TROUBADOUR
GREECE on ICAROS
ISRAEL on HATOKLIT
2 opmerkingen:
Ik wou dit even opmerken. Op het nummer " TABOU " uit 1964 staat er op het begin een GONG. Die werd gebruikt op Radio Noordzee 214 meter (1.401 khz) middengolf zender 1 kw. (Ze hebben uitgezonden vanaf 12 augustus tot 14 december 1964.)
In Nederland is er in 1964 een kunstmatig Eiland gebouwd 9 km buiten de kust van Noordwijk met de naam TV Noordzee maar ook Radio programma's via een 1 KW Middengolf zender op 214 m en de TV zender zond uit op VHF Kan 11 net boven (BRT) die uitzond op kan 10.
En bij uitzonderlijke omstandigheden waarbij een TV signaal verder reikt dan het normale ontvangst gebied. Kon men in Vlaanderen TV Noordzee wel vaak zien. Vooral rond de streek van Antwerpen was er een hobbyist die zelf een TV Antenne had gebouwd en een mast op het dak had gezet om zoveel als mogelijk naar TV Noordzee te kunnen kijken. Want TV Noordzee zond alleen maar uit in de avond uren iets wat in de jaren 60 heel normaal was.
TV Noordzee en Radio Noordzee 214 meter hebben maar 3 maand uitgezonden want de Nederlandse staat had een wet gemaakt die het uitzonden verbood. En zo is er later een 2 de tv kanaal erbij gekomen in Nederland en zo is ook de TROS ontstaan.
Op deze pagina kan je de geschiedenis lezen : https://nl.wikipedia.org/wiki/REM-eiland
Ik ben op zoek naar een handtekening van jos clauwers
Een reactie posten